Plano Contrapicado Plano Contrapicado

“Todos esos momentos se perderán en el tiempo, como lágrimas en la lluvia…” Roy (Rutger Hauer) ante Deckard (Harrison Ford) en Blade Runner.

La muerte le sienta bien al cine

La muerte en el cine, menudo tema. Junto con el sexo y el poder, la muerte constituye la santísima trinidad temática. Es por tanto un asunto muy serio que da para todos los tratamientos posibles. Hay un cine que lo exhibe y convierte en atracción de feria, que lo banaliza hasta tal punto y de tal manera que parece un elemento casual de la trama, las muertes (de los personajes secundarios) se suceden sin causar el menor impacto emocional en el espectador, son un accidente previsible y menor. Véase una determinada variante de thriller/terror pensado y dirigido particularmente a un público adolescente, que no exige más que una apariencia mínima de verosimilitud y acepta que se le dé gato por liebre sazonadito en abundantes chorros de sangre derramada.

Esta semana en nuestra cartelera tienen un ejemplo: Inside, de Miguel Ángel Vivas, un remake de Á l’interieur, filme francés que diez años atrás marcó tendencias en el terreno que les describo, premiado en el Festival de Sitges, dónde si no, por sus maquillajes de charcutería.  Aunque, comparada con Al interior, Inside en un ejercicio de contención monacal, como digo, la muerte es sólo un elemento imprescindible en un juego de espejos que la desprovee de su naturaleza trágica para convertirla en un elemento de feria, supuestamente espectacular.

Hay otro cine en el que la muerte ocupa el centro de la vida, está al otro lado de la línea que separa el rótulo de FIN y su inevitabilidad arrastra por la senda del dolor desgarrador a los personajes, con la intención de atrapar y conmover a los espectadores haciéndoles partícipes del destino de aquéllos. Estas películas tratan de ceñirse a la realidad más cruda para ofrecerse a sí mismas, a quienes las hacen y al patio de butacas algo parecido a una catarsis. No hace mucho hablaba yo aquí de la obra de Lino Escalera, No sé decir adiós (desde ya les digo: sigue siendo lo mejor que he visto hasta hoy producido en España) y a la vuelta del verano está pendiente de estrenarse Morir, de Fernando Franco, con La herida ganador del Goya al Mejor Director novel, que guarda con la anterior una conexión argumental muy importante: en ambos casos encontramos a una pareja confrontada a la enfermedad terminal de un hombre, proceso descrito con la sequedad y dramatismo que cuadran con la visión más honesta y comprometida con la verdad, justo lo opuesto a la absurda falsificación promovida por el gore y sus variantes.

Es cierto que Morir –vaya titulito, veneno para la taquilla– no ofrece un resquicio de luz, un clavo ardiendo al que agarrarse para no dejarse arrastrar al pesimismo más feroz, muy al contrario de lo que sí consigue No sé decir adiós; igual de duras las dos en las formas, pero mucho más facilitadora de la empatía y la emoción la segunda que la primera.

Hay una tercera forma representación de la muerte en el cine. Consiste en diluir el dramatismo y evitar las cautelas que debería tener la escenificación de la violencia, con el fin de vender el producto al público aún más desarmado que el adolescente, el infantil, y maximizar el rendimiento económico. Ejemplo de la semana que viene: la saga Tranformers, que ya va por su quinta entrega sin ningún propósito de enmienda. Cruentas batallas libradas entre humanos o entre robots, o entre los unos y los otros, con muertes, despiezamientos y desgracias a diestro y siniestro, sin que una sola gota de sangre sea derramada en la pantalla para no alterar la frágil estabilidad emocional de los infantes. Transformers: el último caballero nos coloca en el reino de la mixtificación y la mentira, el adoctrinamiento desacomplejado en una mentalidad violenta y militarista que se regocija con grandes explosiones y  el despliegue de armas de destrucción masiva. La muerte y el sufrimiento no existen en este territorio, sólo es una parodia. Y el público al que va dirigida, inocente, candoroso y desarmado ante la lluvia de mensajes belicistas subliminales con que es obsequiado.

A dar fe y testimonio de todas las variantes que la Parca emplea en su ecológica labor de liquidar a personas o personajes relacionados con la gran pantalla se dedica mi buen amigo Ginés García Agüera, a quien tienen ustedes dedicada arriba a la derecha de este blog mi memoria de cinéfilo. Ginés escribe un artículo, encabezado por un elocuente Muertos de cine, en la revista trimestral Adiós cultural, que está editada por Funespaña, un grupo empresarial dedicado a los servicios fúnebres.

Precisamente en el último número que está en la red a disposición en abierto de quien quiera leerlo (el correspondiente al mes de julio lo estará en agosto) Ginés realiza la disección en vivo de la obra de Lino Escalera que mencioné más arriba, No sé decir adiós. Con la delicadeza y la aguda mirada de un cirujano experto y sensible Ginés no sólo analiza los tejidos que componen el cuerpo fílmico, sino que los contempla y describe como se contempla y habla de los seres queridos. Verán, si siguen mi sugerencia y lo leen, que lo suyo no se limita a hacer crítica, sus palabras acarician a la película como acariciamos a nuestro gato que ronronea aposentado sobre nuestras piernas mientras la estamos viendo.

¿Una revista dedicada a la muerte? ¿Una columna de cine dedicada a los muertos? Que no cunda el pánico. Aquí lo gratuitamente siniestro no tiene lugar. Por la columna de mi amigo, que es lo que nos interesa en particular, desfilan películas, actores, directores, acontecimientos en general relacionados, sí, con el destino al que todos estamos convocados (a los dioses demos gracias porque en esto, al menos, ni los ricos y poderosos se libran) pero Ginés convierte la materia con la que trabaja no en motivo de pesar y tristeza, sino en lúdica cita con el conocimiento.

Una esquela mortuoria más falsa que un billete de mil euros, la de Francisco Paesa, fallecido en Tailandia de mentirijillas, ilustra su estupenda crónica con el título que revela su desenfadado estilo: Solo y Fernández, sociedad limitada, en alusión a los extraordinarios rendimientos actorales de Manolo Solo en Tarde para la ira y Eduard Fernández en El hombre de las mil caras. Un poste telefónico en las afueras de Santa Mónica y el suicidio más largo de la historia del cine, lamenta el encontronazo de Montgomery Clift conduciendo completamente borracho con un destino anticipado por adicciones sin cuento que diez años después acabaron con él. La criada “Ramona”, Margarita Lozano, levanta el vestido de novia que Silvia Pinal porta con dignidad ante la atenta mirada de Fernando Rey en Viridiana. Margarita Lozano, de la estirpe de actores y actrices que enriquecen sin ruido los planos que privilegian a las estrellas, es protagonista de la columna La cómica que durmió en el colchón de Unamuno. Y la semblanza de un cómico muy serio y genial, el más serio y casi más genial del mundo, Buster Keaton, inspira el poético encabezado de Los pasillos del cielo estarán sonando con risas divinas.

Les he citado cinco peldaños de una escalera refulgente que une la tumba de los protagonistas con el cielo de la inmortalidad pasando por la pantalla de cine, en ese cuaderno de notas mortuorias al que Ginés García Agüera añade páginas con diligencia y pasión por las películas y sus hacedores. Sólo cuatro, pero la escalera tiene un número infinito de escalones porque la muerte da mucho juego y beneficio. A los guionistas, novelistas, periodistas y también, por desgracia y sobre todo, a los mercaderes de armas y los gobiernos que les protegen.

Con este «entretenido temita» de hoy les dejo tranquilos durante un mes. Vuelvo con ustedes en septiembre. Que descansen en paz… pero vivos y coleando.

838 comentarios · Escribe aquí tu comentario

  1. There are plenty of dissertation web sites over the internet while you obtain not surprisingly detailed in the webpage.

    05 julio 2019 | 13:29

  2. The article has actually peaks my interest. I am going to bokmarks your web site and maintain checking for brand new information.

    05 julio 2019 | 13:37

  3. Well-Written article. It will be supportive to anyone who utilizes it, including me.

    06 julio 2019 | 18:30

  4. Dice ser promoedgemedia

    Very impressive and informative article which properly explaine the manner of writing an e-mail which is very professional way of communicating with buyers if your are working under a corporate or promoting your own business. Article is also very helpful in e-mail marketing which helps to create good business leads, so focusing on e-mail drafting is important otherwise we can loose many business leads.
    Thank you so much for beeing so informative and discriptive about the writing an e-mail, i really loved it look forward to have more from your side.

    ppc company in delhi
    ppc services
    ppc services in delhi
    ppc services india
    ppc management company in delhi
    pay per click services
    ppc service
    ppc packages
    ppc advertising services
    google adwords packages india
    ppc services in india
    ppc expert in delhi
    ppc company in noida
    ppc company
    ppc agency in delhi
    best ppc company in delhi
    lead generation companies in delhi
    lead generation companies
    lead generation companies in delhi ncr
    best lead generation companies in india
    ppc management services

    08 julio 2019 | 14:11

  5. Dice ser promoedgemedia

    Very impressive and informative article which properly explaine the manner of writing an e-mail which is very professional way of communicating with buyers if your are working under a corporate or promoting your own business. Article is also very helpful in e-mail marketing which helps to create good business leads, so focusing on e-mail drafting is important otherwise we can loose many business leads.Thank you so much for beeing so informative and discriptive about the writing an e-mail, i really loved it look forward to have more from your side.

    ppc company in delhi
    ppc services
    ppc services in delhi
    ppc services india
    ppc management company in delhi
    pay per click services
    ppc service
    ppc packages
    ppc advertising services
    google adwords packages india
    ppc services in india
    ppc expert in delhi
    ppc company in noida
    ppc company
    ppc agency in delhi
    best ppc company in delhi
    lead generation companies in delhi
    lead generation companies
    lead generation companies in delhi ncr
    best lead generation companies in india
    ppc management services

    08 julio 2019 | 14:12

  6. Get the best flying deals with United Airlines Reservations as you plan to explore the world. If you are an avid flyer, you can find the offers accordingly. It also offer loyalty points if you continue with the same airlines.you continue with the same airlines.

    08 julio 2019 | 16:17

  7. Dice ser Akshita Sharma

    Striving to get the best design for your android app? Let us design for you. We at WonderMouse Get in touch with our business development team and give a fresh boost to your business.

    09 julio 2019 | 13:17

  8. WonderMouse Technologies is a Professional best digital marketing company in india. We have 1500+ App developers to develop your Responsive website at Lowest Price.

    09 julio 2019 | 13:19

  9. Dice ser Essay Help

    Need Essay Help UK? Get quality essays as pocket friendly price at Goto Essay Help. We provide online essay help OR essay writing service to students all over the world with native UK writers.

    09 julio 2019 | 15:46

  10. Dice ser essay help

    Students need many times to write essay help. So we give essay help online service in Australia. We have many experts to write your essay easily. Experts have more than 10+ years of experiences. Book now at australiaassignmenthelp.com.

    10 julio 2019 | 08:00

  11. Dice ser promoedgemedia

    Very impressive and informative article which properly explaine the manner of writing an e-mail which is very professional way of communicating with buyers if your are working under a corporate or promoting your own business. Article is also very helpful in e-mail marketing which helps to create good business leads, so focusing on e-mail drafting is important otherwise we can loose many business leads.
    Thank you so much for beeing so informative and discriptive about the writing an e-mail, i really loved it look forward to have more from your side.

    seo company
    seo company in india
    seo company in noida
    seo company noida
    seo services noida
    seo packages
    seo services company in delhi
    seo services in delhi
    seo company in gurgaon
    seo packages india
    seo company gurgaon
    best seo company in delhi
    seo company in delhi ncr
    seo service
    best seo agency
    seo service india
    seo services india
    best seo company in india
    best seo services
    best seo company in delhi ncr
    seo services in delhi ncr
    seo company in delhi ncr
    seo services delhi
    best seo services delhi
    best seo services in delhi
    seo service provider in delhi
    top seo company in delhi
    seo service in delhi
    seo expert in delhi
    seo consultant delhi
    seo expert delhi
    seo expert
    seo consultant in delhi
    local seo services delhi
    local seo company india
    seo services in india
    best seo agency in delhi
    ecommerce seo services

     

    10 julio 2019 | 09:22

  12. Dice ser promoedgemedia

    Very impressive and informative article which properly explaine the manner of writing an e-mail which is very professional way of communicating with buyers if your are working under a corporate or promoting your own business. Article is also very helpful in e-mail marketing which helps to create good business leads, so focusing on e-mail drafting is important otherwise we can loose many business leads.Thank you so much for beeing so informative and discriptive about the writing an e-mail, i really loved it look forward to have more from your side.
     

    seo company
    seo company in india
    seo company in noida
    seo company noida
    seo services noida
    seo packages
    seo services company in delhi
    seo services in delhi

    seo company in gurgaon
    seo packages india
    seo company gurgaon
    best seo company in delhi
    seo company in delhi ncr

    seo service
    best seo agency
    seo service india
    seo services india
    best seo company in india
    best seo services
    best seo company in delhi ncr
    seo services in delhi ncr
    seo company in delhi ncr
    seo services delhi
    best seo services delhi
    best seo services in delhi
    seo service provider in delhi
    top seo company in delhi
    seo service in delhi
    seo expert in delhi
    seo consultant delhi
    seo expert delhi
    seo expert
    seo consultant in delhi
    local seo services delhi
    local seo company india
    seo services in india
    best seo agency in delhi
    ecommerce seo services
     

     

     

    10 julio 2019 | 09:50

  13. Dice ser Assignment Help

    GotoAssignmentHelp Services is one among the best Australian Assignment help which will help you out with all your academic related problems . They have a lot of professional experts who have expertise knowledge in giving you proper guidance and providing you with cheap assignment help services. You are free to contact their experts by visiting their website and get your pending presentations completed on the given time.

    10 julio 2019 | 14:49

  14. All students looking for assignment help can reach us and avail the best online nursing assignment help from our academic experts.

    10 julio 2019 | 14:57

  15. Dice ser mark1mark5

    Nice post, thanks for share-https://www.contactcustomer-service.com/facebook-customer-service-number/

    11 julio 2019 | 07:27

  16. We provide a wide range of Android & iOS app development services at a cost-effective price. Thanks you for very nice its sharing.

    11 julio 2019 | 07:57

  17. Dice ser Neha

    Great to share this information thanks. I am really happy to say it’s an interesting post to read. I learn new information from your blog.

    11 julio 2019 | 10:14

  18. Dice ser radhika

    Thanks for sharing this information and keep updating us.it will really helpful for Career Growth. Really it was an awesome article.

    11 julio 2019 | 10:15

  19. Dice ser swati

    Great to share this information thanks. I am really happy to say it’s an interesting post to read. I learn new information from your blog.

    11 julio 2019 | 10:16

  20. Dice ser alaska

    nice blog thanks for sharing useful content with us. keep sharing.https://www.contactcustomer-service.com/facebook-customer-service-phone-number/

    11 julio 2019 | 11:46

  21. Your blog is filled with unique good articles! I was impressed how well you express your thoughts.

    11 julio 2019 | 11:54

  22. Mcafee Support Number is able to troubleshoot their problems easily without any hassle.

    11 julio 2019 | 11:56

  23. We deliver our affordable research papers ahead of deadlines and time frame you specify more often than not, having an insight on the significance of timely submission of the non plagiarized term papers to institution departments.

    11 julio 2019 | 13:25

  24. Hey, Your blog is very informative. It is nice to read such high-quality content. Attractive information on your blog, thank you for taking the time and share with us. Myassignmenthelp delivers high-quality content related to help with financial statement analysis assignment.

    11 julio 2019 | 14:26

  25. Dice ser essay help

    Students are searching for essay help? We are available at any time to helping you. Our experts write your essay unique and plagiarism free. Our experts are highly qualifying. You can hire our expert’s australiaassignmenthelp.com.

    12 julio 2019 | 08:29

  26. We always ensure that we are providing the best rates available, so that our students can afford to benefit as much as possible from our services. Students can be confident that the quality of work delivered is far better than the price paid. It is our goal and mission to make sure that all students have an opportunity to strengthen their grades, complete their assignments, and increase their understanding by working with our team of assignment solution experts Brisbane. Click here: https://www.assignmentserviceaustralia.com/ordernow

    12 julio 2019 | 09:43

  27. Companies offering informal essay should ensure that clients order their papers early so as to provide informal essay writers time to write superior quality essays.

    12 julio 2019 | 10:11

  28. Companies offering papers for sale should help students perform well by delivering papers prior to deadline.Early delivery of papers is very important because it results in good performance of learners.

    12 julio 2019 | 10:11

  29. When a political essay is submitted on time,a student will have a satisfactory time to go over the essay trying to counter check for any mistake or error which might need urgent correction.Order a political essay and get the best results.

    12 julio 2019 | 10:12

  30. One should know which company has the best writers whose essay is free from grammatical errors. Grammatical errors reduce the quality of buy essay online and companies whose writers are not vigilant about this issue are avoided by many clients. We have the best professional essay writers order with Buy essay online.

    12 julio 2019 | 10:13

  31. Our Writers always relate freely with case study clients and are always ready to answer any form of questions which may be raised to them. This communication creates a good relationship leading to good grades in case study papers in school.

    12 julio 2019 | 10:14

  32. Dice ser Askprob FOrum

    Thank you for sharing this article. I really love it.

    12 julio 2019 | 12:15

  33. Assignment Service Australia guarantees to deliver your task with high quality, even at the lowest prices! You will definitely be amazed by the quality of work we deliver at reasonable rates. We extend our services to our clients till the time they are satisfied with the work. We provide time to time discounts and offers on our assignment help services for new and existing clients. Click here: https://www.assignmentserviceaustralia.com/ordernow

    12 julio 2019 | 13:24

  34. Dice ser Ava Hill

    I think that information from this source will help you to read more about writing tools. You can use it in your academic future as I do on https://essaysworld.net/.

    12 julio 2019 | 19:32

  35. By seeking help from our QuickBooks Support Phone Number team at +1-855-686-6166 you can get the best answers for all the problems in QuickBooks. This software provides you tools that are extremely beneficial for almost every industry type in the world.Quickbooks Support Phone Number+1-855-686-6166 can fix all issues which are relate with quickbooks pro, quickbooks premier, quickbooks enterprise, quickbooks pos or quickbooks accountant. We have 24*7 support team for,

    QuickBooks Pro
    QuickBooks Premier
    QuickBooks Enterprise
    QuickBooks Point of Sale
    QuickBooks Payroll
    QuickBooks Accountant

    Several mind-blowing features are contained by each of these versions. Any hindrance caused by any QuickBooks error is taken care of by our QuickBooks Support team.

    12 julio 2019 | 22:35

  36. Quicken is one amongst the most famous personal finance software across the world. This software is rather old and still enjoys a top position. Launched in the year 1983, Quicken has undergone a tremendous change by now. It’s easy to navigate, allows you to manage your budget and investment details, comes with inbuilt debt reduction tools, and will remind you when your bills are due. Are you considering getting Quicken?Dial +1-855-686-6166 for Quicken support, and they will help you set it up.

    12 julio 2019 | 22:37

  37. Simply want to say your article is as amazing. The clearness on your post is just spectacular and i could suppose you’re a professional on this subject. Well together with your permission allow me to clutch your feed to keep up to date with impending post. Thank you a million and please continue the enjoyable work. Our experts are best at checking out and booking the cheapest offers for the clients. You can get in touch with the Jetblue Airlines Reservations Number and book your travel plans now!

    13 julio 2019 | 00:20

  38. Thanks for sharing. I found a lot of interesting information here. A really good post, very thankful and hopeful that you will write many more posts like this one.

    13 julio 2019 | 11:17

  39. Dice ser jonas

    nice post very useful.

    13 julio 2019 | 14:30

  40. Dice ser lea

    Amazon customer service phone number is a place, where you can get all kind of Amazon services. This is a place, which can get you the best support for all your Amazon products. This is a place where the tech leaders of all the Amazon products reside. So, dial us at our toll free number +1-855-431-9111 and get all your Amazon issues sorted. https://www.contactcustomer-service.com/amazon-customer-service-phone-number/

    13 julio 2019 | 14:35

  41. Assignment help services Sydney guarantees to deliver your task with high quality, even at the lowest prices! You will definitely be amazed by the quality of work we deliver at reasonable rates. We extend our services to our clients till the time they are satisfied with the work. We provide time to time discounts and offers on our assignment help services for new and existing clients. Click here: https://www.assignmentserviceaustralia.com/ordernow

    13 julio 2019 | 15:08

  42. It’s very informative and you are obviously very knowledgeable in this area. You have opened my eyes to varying views on this topic with the interesting and solid content.

    15 julio 2019 | 06:45

  43. Access it the spot support for QuickBooks for rectifying the technical glitches:
    Give a call at quickbooks support phone number, if you’re encountering any difficulties which can be mentioned previously. If you are facing virtually any problems with your QuickBooks, you’ll be able to also make instant calls.

    15 julio 2019 | 07:20

  44. Assignment help services Sydney provides instant assignment help throughout Australia. Student can experience quality work with reasonable price. Moreover, our experts also helps them to get more grades and complete their assignment on time. Click here: https://www.assignmentserviceaustralia.com/ordernow

    15 julio 2019 | 08:56

  45. Dice ser yahoo support

    Hello my name is “ Stefenrobsss ” is a champion among the most arranged email stages which has a monstrous database of customers wherever all through the globe. It is known to offer the best help associations to regulate specific issues. Here underneath, we are putting forth responses to a piece of the occasionally given solicitation regard to Yahoo and its associations. We have best Yahoo support team to resolve your problems related to yahoo mail.

    https://www.yahoosupport.co/

    15 julio 2019 | 10:41

  46. Dice ser Parental Control

    This is the first time I visit your blog. I found so many interesting stuff in your blog from the tons of comments on your articles. I guess I am not the only one having all the enjoyment here. Keep up the good work!

    15 julio 2019 | 11:40

  47. We gives you QuickBooks Tech Support Team. Our technicians be sure you the security of the vital business documents. We have a propensity to never compromise utilising the safety of your customers.

    15 julio 2019 | 11:44

  48. This post is really amazing. Thanks for sharing such information.

    15 julio 2019 | 13:59

  49. Dice ser Assignment help

    Thank you so much for sharing this post, I appreciate your work.It was a great informative post.Go so many useful and informative links.

    15 julio 2019 | 14:58

  50. It is really what I want, thanks for continue posting such as an article, blog. Assignment Helper Malaysia is the best online service provider in Malaysia, Online Assignment Help is the best services in Malaysia. There are many numerous features that produce services for students.

    16 julio 2019 | 07:25

Escribe aquí tu comentario





    Normas para comentar en 20minutos.es

    • Antes de enviar su comentario lee atentamente las normas para comentar en 20minutos.es.
    • Esta es la opinión de los internautas, no la de 20minutos.es.
    • No está permitido verter comentarios contrarios a las leyes españolas o injuriantes.
    • Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios que consideremos fuera de tema.
    • Por favor, céntrate en el tema.
    • Algunos blogs tienen moderación previa, ten paciencia si no ves tu comentario.

    Información sobre el tratamiento de sus datos personales

    En cumplimiento de lo dispuesto en el Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo de 27 de abril de 2016 relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos, y Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales le informamos que los datos de carácter personal que nos facilite en este formulario de contacto serán tratados de forma confidencial y quedarán incorporados a la correspondiente actividad de tratamiento titularidad de 20 MINUTOS EDITORA, S.L, con la única finalidad de gestionar los comentarios aportados al blog por Ud. Asimismo, de prestar su consentimiento le enviaremos comunicaciones comerciales electrónicas de productos y servicios propios o de terceros.

    No está permitido escribir comentarios por menores de 14 años. Si detectamos el envío de comentario de un usuario menor de esta edad será suprimido, así como sus datos personales.

    Algunos datos personales pueden ser objeto de tratamiento a través de la instalación de cookies y de tecnologías de tracking, así como a través de su acceso a esta web desde sus canales en redes sociales. Le rogamos consulte para una más detallada información nuestra Política de Privacidad y nuestra Política de Cookies.

    Los datos personales se conservarán indefinidamente hasta que solicite su supresión.

    Puede ejercer sus derechos de acceso, rectificación, supresión y portabilidad de sus datos, de limitación y oposición a su tratamiento, así como a no ser objeto de decisiones basadas únicamente en el tratamiento automatizado de sus datos, cuando procedan, ante el responsable citado en la dirección dpo@henneo.com

    Le informamos igualmente que puede presentar una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos, si no está satisfecho con en el ejercicio de sus derechos.